Pentingnya Melatih Anak Untuk Solat Sejak Dini

Anak berlatih sholat sejak dini
Mengajari dan melatih solat kepada anak sejak dini merupakan hal penting dan wajib untuk dilakukan oleh orang tua, sebab solat adalah tiang agama. Seperti yang kita ketahui, hal pertama yang akan dihisab pada hari kiamat adalah amalan solatnya. Jika solat tidak didirikan maka rusaklah seluruh amalan yang Anda lakukan. Oleh sebab itu melatih sejak dini agar anak mau melakukan solat adalah hal yang wajib bagi orang tua supaya sejak dini terbiasa dengan solat, tahu gerakan dan bacaan solat.

Memiliki anak yang saleh dan salehah adalah dambaan bagi setiap orang tua. Anak saleh dan salehah ditandai dengan rajinnya mengerjakan solat dan amalan-amalan kebajikan lainnya.

Mengajari Anak Secara Dini Gerakan Solat
 
Solat itu dapat dibagi menjadi dua hal, hal pertama adalah gerakan dan hal kedua adalah bacaan. Gerakan solat biasanya lebih mudah diajarkan dibandingkan dengan bacaan solat sebab gerakan solat tidak rumit, meskipun tidak rumit, orangtua harus tahu bagaimana cara untuk mengajarkannya. Melatih gerakan solat merupakan cara mengajari solat kepada si buah hati sejak dini. 

Berikut adalah tips praktis mengajari olat kepada anak:
  1. Berilah teladan yang baik saat Anda melakukan solat. Ketika Anda akan melaksanakan solat berjamaah ajaklah anak Anda dan ajarkanlah kepadanya bagaimana caranya melakukan gerakan solat. Jika anak Anda perempuan, maka ajaklah dia berdiri untuk di samping ibunya dan dibelakang ayahnya. Bicaralah kepadanya untuk mengikuti gerakan ayahnya yang sedang melaksanakan solat. Kenakanlah mukena untuknya. Jika anak Anda laki-laki, buatlah dirinya berdiri di belakang ayahnya dan suruhlah untuk mengikuti gerakan ayahnya yang sedang melakukan solat. 
  2. Lakukanlah terus menerus. Ketika Anda melaksanakan solat lima waktu ajaklah selalu anak Anda agar dia terbiasa dengan gerakan solatnya dan segera hafal dengan gerakan solat. 
  3. Jangan terlalu memaksa. Jangan memaksa anak jika anak belum mau mengikuti gerakan solat, namun tetap usahakan untuk melibatkan anak ketika Anda sedang solat berjamaah. Meski anak belum mau, dengan melihat ayah dan ibunya solat setiap hari, maka hatinya akan terketuk untuk mengikuti ayah dan ibunya yang sedang melakukan solat.
Mengajari anak bacaan solat sejak dini
 
Bacaan solat lebih rumit dibandingkan dengan gerakan solat. Jika anak sudah terbiasa dengan gerakan solat, langkah selanjutnya yang harus dilakukan adalah mengajarkan anak bacaan solat. Bacaan solat dan gerakan solat adalah dua hal yang tidak dapat dipisahkan. Bacaan solat yang berbeda-beda dalam setiap gerakannya membuat anak akan kesulitan dalam menghafalkannya. 

Ada beberapa cara mudah untuk mengajarkan anak bacaan solat :
  1. Carilah suasana yang nyaman dan aman. Pilihlah tempat yang anak sukai dengan pemandangan yang bagus, namun jangan memilih tempat yang bisa mengalihkan fokus anak misalnya di area bermain dan masih banyak lagi lainnya. Pilihlah tempat yang asri dan sejuk yang membuat anak betah untuk berlama-lama di sana. 
  2. Mulailah ajarkan sedikit demi sedikit bacaan solat. Misalnya Anda mengajarkan bacaan ruku’ maka hari berikutnya Anda harus mengulang bacaan ruku’ tersebut agar anak teringat dan segar dalam ingatannya. Jeda waktu pengulangannya jangan terlalu lama, misal hari senin Anda mengajarkan bacaan ruku, maka hari selasa Anda harus mulai mengulang hafalan anak. 
  3. Lakukan terus menerus hingga anak hafal bacaan solat, setelah itu gabungkanlah bersama dengan gerakan solat. Itulah beberapa cara mengajari solat kepada si buah hati sejak dini.

0 Response to "Pentingnya Melatih Anak Untuk Solat Sejak Dini"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel